Värmdö gymnasium är en av Stockholms populäraste skolor. Skolan, som tillhör Värmdö kommun, ligger centralt vid Gullmarsplan

Vår välorganiserade verksamhet kännetecknas av engagemang och kreativitet och är inriktad mot bildning, akademiska studier och framtida yrkesliv. Traditionella lektioner varvas med föreläsningar, rollspel, grupparbeten och studiebesök – varierad pedagogik ger bäst resultat. I vårt veckoschema är tisdagar en flexibel dag för att underlätta för kreativitet och variation i form av till exempel ämnesintegrerade projekt, kulturaktiviteter och studiebesök. Våra lärare är kunniga och har ett stort engagemang för varje elev, deras lärprocesser och utveckling.

I Studion, vår verksamhet för elever i behov av extra hjälp, ger våra två specialpedagoger och ämneslärare i svenska, engelska och matematik stödundervisning. Tekniska hjälpmedel som talböcker, läspennor och olika stödprogram på dator finns för dig som behöver det. Centralt i skolan ligger vårt välutrustade bibliotek, som fått utmärkelsen Skolbibliotek i världsklass. Här får du hjälp av våra bibliotekarier med informationssökning, källvärdering och skönlitteratur. Våra 1250 elever kommer från hela Storstockholm – samverkansavtalet gör att alla tas emot på samma villkor. Det innebär att du hos oss möter nya vänner med olika bakgrund och från olika delar av länet. Skolans elevföreningar är aktiva och arbetar för att gymnasieåren ska bli givande och roliga med många aktiviteter som ökar gemenskapen. Lunchen är viktig och du kan själv välja vad du vill äta och var. Våra elever får ett matkort som gäller på ett trettiotal restauranger på Söder och vid Gullmarsplan med omnejd. Värmdö gymnasium är skolan där eleverna trivs. Vi åstadkommer resultat.

Kajsa Rehnman